Frågor och svar
- Vad innebär ankomstbevakning?
- Hur är de fasta upphämtningstiderna uträknade?
- När blir min resa debiterad och hur får jag kvitto/underlag?
- När senast måste min taxiresa vara bokad?
- Hur sent kan jag avboka/omboka min taxiresa?
- Var och hur möts jag på respektive flygplats?
- Om min flight blir inställd, blir då taxin avbokad per automatik?
Vad innebär ankomstbevakning?
Ankomstbevakning innebär att vi väntar på dig när du landar, även om din flight skulle bli försenad. Detta gäller även tågtaxi. Vi bevakar inte avgående flyg/tåg. Om ditt flyg/tåg av någon anledning ändrar flightnummer/tågnummer måste du som resenär alltid meddela Flygtaxi eller den lokala transportören detta för att vi ska kunna planera din ankomst. Om det flyg/tåg, till vilket du bokat Flygtaxi från, blir inställt rekommenderas att du kontaktar Flygtaxi eller den lokala transportören för att försäkra dig om att taxiresan blir avbokad/krediterad.
Hur är de fasta upphämtningstiderna uträknade?
Våra fasta upphämtningstider är uträknade till flygets avgångstid och normalt med en inräknad incheckningstid på vanligtvis minst 40 minuter för inrikes flighter och mellan 60 - 90 minuter för utrikes flighter.
När blir min resa debiterad och hur får jag kvitto/underlag?
Transporter som du bokar på vår hemsida debiteras angivet kontokort direkt genom PayEx. Du får kvitto/bekräftelse till den i bokningen angivna e-postadressen så fort bokning och betalning är genomfört.
Bokar du hos vår kundtjänst, via en resebyrå eller på vår hemsida med kundinloggning så debiterar vi resan i efterskott. Vid betalning via kontokort skickas ett debiteringsunderlag en till två dagar efter resdagen till angiven e-postadress. Behöver du en kopia på debiteringsunderlaget kan du skicka ett e-brev med bokningsreferens och resdag till kundtjanst@flygtaxi.se så ordnar vi det. Normalt skickas debiteringsunderlagen som en PDF via e-post men vi kan naturligtvis faxa eller posta kopian om du föredrar detta.
När senast måste min taxiresa vara bokad?
Generellt gäller att bokningar kan göras fram till senast 1 timme innan beräknad upphämtningstid. För resa tidig morgon tar vi emot bokningar fram till klockan 20:00 kvällen innan avresa.
Vid bokning av Stor taxi behöver bokningen göras göras med god framförhållning före den beräknade upphämtningstiden, för att vi skall kunna lösa transporten på ett bra sätt.
För våra transfer-produkter gäller olika bokningsregler och vi rekommenderar därför att du läser mer om vad som gäller för respektive produkt direkt under våra produktvillkor.
Hur sent kan jag avboka/omboka min taxiresa?
Taxiresan avbokas direkt hos det aktuella taxibolagets beställningscentral, fram till 1 timme före beräknad upphämtningstid. Vi förbehåller oss dock att vi kan komma att debitera eventuella framkörnings- och stilleståndskostnader för sena avbokningar.
För våra transfer-produkter gäller att ombokning eller avbokning senast får ske 3 timmar före beräknad upphämtningstid.
Var och hur möts jag på respektive flygplats?
Var och hur du möts på våra flygplaster och tågstationer är olika beroende på vart du anländer. För information om våra mötesrutiner på respektive flygplats och tågstation kan du söka på aktuell knutpunkt i under fliken Priser. Där hittar du all relevant information hur du möter din förare på flygplatsen eller tågstationen. Där finns även kontaktuppgifter till ansvarigt taxibolag på orten.
Om min flight blir inställd, blir då taxin avbokad per automatik?
Om din flight blir inställd eller om ditt flyg av någon anledning har bytt flightnummer, ska du som resenär alltid kontakta FLYGTAXI Sverige AB för att försäkra dig om att resan är avbokad eller ombokad till rätt tid.
FLYGTAXI Sverige AB når du alltid på telefon 08-120 920 00. Utanför kontorstid kopplas du vidare till vårt telefonsvar som efter att du uppgett riktnummerområde kopplar dig vidare till ansvarigt taxibolag på orten.