Flygtaxis historia
Det var under 80-talet som de första tankarna på en Flygtaxi uppkom. Flyget var på uppgående och Jan Carlzon, tidigare VD för Linjeflyg, trodde sig veta hur man bäst skulle möta kunderna. För att få dem att flyga mer måste man först lösa transporten till och från flygplatsen. Han brukade säga ”Kunderna i luften skall vinnas på marken”.
I Sundsvall gick tankarna på samma håll, fast tvärtom. Taxiförare Roland Ericsson ville få flygresenärerna att välja taxi och sy ihop taxiresandet med dem som skulle ut och flyga. ”Jag hade ju sett hur bussen från Midlanda flygplats gick i det närmaste tom” berättar Roland Ericsson. ”Och att fruarna brukade skjutsa sina gubbar ut till flygplatsen på morgnarna för att sedan hämta dem framåt kvällen när de återvände från Stockholm. Vad dessa flygresenärer ville var att bli upphämtade där de bodde och skjutsade direkt till flygplatsen. De ville inte först åka buss och sedan med en annan buss och kanske sista biten med taxi. De ville åka från dörr till dörr!”
Först ut i landet med att starta upp Flygtaxi var Taxi Sundsvall och Taxi Jönköping, men snart var man även igång på Örnsköldsvik flygplats och Sollefteå/Kramfors flygplats. 1985 fick Henning Huss, då regionchef Linjeflyg Mellansverige, i uppdrag av Linjeflyg och SAS att bygga upp Flygtaxi i hela landet.
Konceptet Flygtaxi utvecklades av Linjeflyg och SAS i samarbete med taxi centralt, men i samband med SAS stora strukturomvandling 2004 övertog Svetax Invest, paraplyorganisation för taxi, ensamt Flygtaxi Sverige AB och driver fortfarande än idag det vinnande resekonceptet.
Flygtaxi finns på landets 40 kommersiella flygplatser och över 300 tågstationer. Under 2012 exporterade Flygtaxi Sverige AB sitt koncept utanför Sveriges gränser och trafikerar nu även ett 30-tal internationella flygplatser. Flygtaxi Sverige AB transporterar närmare 1 miljon kunder med hjälp av 700 000 transporter varje år.
Läs mer om Flygtaxis spännande historia i Dan Wikstens ”Boken om taxi”.