Allmänna resevillkor
För Dig som reser med FLYGTAXI Sverige AB (nedan FLYGTAXI) gäller följande villkor.
Dessa regler gäller även för Tågtaxi.
1. FLYGTAXIs ersättningsansvar m.m.
Om Du drabbas av en skada i följd av fel eller försummelse från FLYGTAXI, den beställningscentral som FLYGTAXI anlitat eller från en Flygtaxichaufför kan Du ha rätt till ersättning från FLYGTAXI. Vi tillämpar — med de undantag och preciseringar som följer av dessa allmänna villkor — allmänna skadeståndsrättsliga regler.
2. Närmare om person- och sakskada
För personskada och skada på befordrad egendom gäller de regler som följer av trafikskadelagen (1975:1410). Om du skulle drabbas av en person- eller sakskada under Din Flygtaxiresa, skall Du i första hand begära ersättning från det transporterande taxifordonets trafikförsäkringsbolag. FLYGTAXI ger endast ut ersättning i den mån fordonets trafikförsäkringsbolag avböjt att utge ersättning och då endast i enlighet med vad som följer av allmänna skadeståndsrättsliga regler samt med de begränsningar som följer av dessa allmänna villkor.
3. Närmare om ren förmögenhetsskada
Om du drabbas av ren förmögenhetsskada — d v s en skada som vare sig har samband med en person- eller sakskada — i följd av fel eller försummelse från FLYGTAXI, den beställningscentral som FLYGTAXI anlitat eller från en Flygtaxichaufför kan Du ha rätt till ersättning från FLYGTAXI. Vi tillämpar därvid allmänna skadeståndsrättsliga regler med de begränsningar som följer av dessa allmänna villkor. FLYGTAXIs ansvar för ren förmögenhetsskada är dock — oavsett omständigheterna — alltid begränsat till högst 10% av det vid tidpunkten för transporten gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, per Flygtaxikund och resa. Vidare är FLYGTAXIs ansvar begränsat till att endast omfatta direkt åsamkad ren förmögenhetsskada. FLYGTAXI utger inte någon ersättning för förluster i näringsverksamhet eller andra indirekta skador Du har drabbats av.
4. Försening
Om den transport Du beställt inte kommer fram på avsedd tid, åligger det Dig att genast kontakta FLYGTAXI eller det ställe där Du köpt din resa. Om du inte gör det, är Din rätt till ersättning för skada i följd av förseningen förlorad.
FLYGTAXI ersätter inte för "Sveda & Värk" eller för förlorad tid.
5. Skyldighet att begränsa skadan
Om Du drabbas av en skada, är Du skyldig att göra vad som är skäligt för att begränsa den. FLYGTAXI utger inte ersättning för den del av skadan som Du skäligen borde ha kunnat undvika.
6. Reklamation
Om du drabbas av en skada, oavsett vilken slags skada det är, skall Du alltid skriftligen anmäla denna till FLYGTAXI senast 30 dagar efter det att transporten ägde rum (eller 30 dagar från det datum då transporten, vid utebliven transport, skulle ha ägt rum). Om Du inte anmäler skadefallet hos FLYGTAXI inom denna tid, är Din rätt till ersättning förlorad. Detta gäller dock inte Din rätt till ersättning för person- eller sakskada från det transporterade taxifordonets trafikförsäkring enligt § 2.2 ovan.
Reklamationer mejlas till reklamation@flygtaxi.se alternativt skickas med post till:
Flygtaxi Sverige AB
Box 1054
171 21 Solna
7. Force Majeure
Oavsett vad som ovan sagts, är FLYGTAXI befriat från ersättningsskyldighet för skada i följd av utebliven transport eller felaktigt utförd transport om detta har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan (”Befriande omständighet”) och omständigheten förhindrar, eller avsevärt försvårar, fullgörandet av transporten i rätt tid. Såsom Befriande Omständighet skall anses bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, omfattande personalavgångar, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, svåra väderförhållanden, svåra trafikförhållanden, fel i dataöverföring, förlust eller förstörelse av data eller egendom av väsentlig betydelse eller olyckshändelse av större omfattning.