Agentinformation, från A till Ö
An English translation of this "A to Z" is found on www.flygtaxi.se/agent/en/info
Adresser
FLYGTAXI och TÅGTAXI har ”alla” bokningsbara adresser i en egen databas. Bokning i Galileo, i Stina/Linkonline samt i AeTM och andra självbokningssystem kan endast ske till adresser som finns i databasen och som prissats. På vår hemsida kan alla adresser som finns i databasen sökas under Priser. Denna databas uppdateras regelbundet men om Ni saknar en adress, ett hotell eller annan plats så skicka e-post till adressfel@flygtaxi.se
Agentrabatt
Vi lämnar 20% rabatt på agentens egna (inrikes) FLYGTAXI-resor i Amadeus. Undantaget från rabatt är TÅGTAXI , FLYGTRANSFER samt utrikes destinationer.
För bokningar skall en rad AP SUR FTID= följt av bokande kontors IATA:nr, 8 siffror utan streck eller mellanslag, finnas i bokningen. PNR:et skall inte innehålla någon rad med RM* FP SUR. I svarsraden anger vi resans bruttopris och rabatten dras av först i samband med faktureringen och framgår därmed av fakturan.
Arlanda Express, e-post
Biljett via e-post innehållande QR-kod för varje resa
Denna bokning skiljer sig från Arlanda Express (FOID) genom att resenärerna visar en e-postbiljett (QR-kod/Aztec-kod) ombord. Biljetter levereras med e-post från Arlanda Express 24 timmar före den upphämtningstid/avresetid som står på bokningen.
Varje resa har en unik QR-kod. Vid flera resor samma dag kommer man alltså att få ett e-postmeddelande med en kod för varje resa.
Biljetten (QR-koden) är giltig i 3 månader efter att biljett sänts. E-postadresserna skall alltså representera e-postadresser som når resenärerna eftersom QR-koden skall presenteras ombord på tåget.
Hur bokas dessa resor?
Bokningen är mycket lik bokningen av Arlanda Express FOID och skiljer sig bara genom text och i förekommande fall produktkod.
För de bokningskanaler som sker i olika former av online-verktyg kommer övergången att ske abrupt, då respektive verktyg är färdiga med sin utveckling. Detta gäller t.ex. Amadeus Transfer, Cytric, City-City, Youbook, Soft Inventor mfl. Kravet på FOID försvinner och en epost-adress kommer att krävas. Varje bokningskanal meddelar när och på vilket sätt övergång sker.
För Amadeus OFFLINE finns bokningsmasker tillgängliga under GGSUR. Dessa två varianter finns:
Den nuvarande som kräver FOID har följande utseende (till och från)
SU X4 FS1 AB9ARN SBUS/0.05/D/9/ARLEXPR,ENL TIDTABELL/0000-000000/
SU X4 FS1 ARNAB9 SBUS/0.05/A/9/ARLEXPR,ENL TIDTABELL/0000-000000/
Den som kommer att kräva email har följande utseende (till och från):
SU X4 FS1 AB9ARN SBUS/0.05/D/5/ARLEXPR,ENL TIDTABELL/0000-000000/
SU X4 FS1 ARNAB9 SBUS/0.05/A/5/ARLEXPR,ENL TIDTABELL/0000-000000/
Som synes är det bara en skillnad att siffran 9 byter till 5 i fält 4. Båda varianterna finns nu tillgängliga på GGSUR. På vår Arlanda-sida kan du välja ARLANDA EXPRESS FOID eller ARLANDA EXPRSS EPOST.
Vilken e-postadress används?
För online-verktygen väljs automatiskt resenärens e-postadress.
För Amadeus OFFLINE (exv Selling Platform Connect) saknas entydiga regler för email. Flygbolagen har kraven att e-postadressen skall finnas i SSR-segment. Även vi kommer att använda dessa e-postadresser.
För att möjliggöra att Arlanda Express-biljetterna skall kunna skickas till specifika e-postadresser har vi introducerat ett RM*PAXEMAIL (RM-segment). Denna behövs bara om övriga förekommande e-postadresser till resenären i ett PNR inte skall användas.
Regelverket för till vilken e-postadress som biljetten (QR-koden) skickas till är enligt följande:
1. "RM*PAXEMAIL=" har högst prio - Exempel: RM*PAXEMAIL=TEST.TESTSSON@EXAMPLE.COM
2. "SSR CTCE" har näst högst prio - Exempel: SR CTCE-TEST.TESTSSON//EXAMPLE.COM
3. "APE" har lägst prio - Exempel: APE-TEST.TESTSSON@EXAMPLE.COM
Om det finns flera rader av samma typ enligt ovan så tar vi alltid sista förekomsten av den raden. För APE kan vi kan ersätta detta med att hämta första förekomsten om ni anmäler detta önskemål till vår support (se nedan).
OBS!!! Finns det mer än en resenär i PNR:et så måste ovan rader personrelateras.
Den e-postadress vi kommer att använda vid bokningstillfället hämtas från aktuellt PNR 25 timmar före avresa enligt reglerna ovan.
Vad händer om e-postadress saknas?
I online-verktygen kommer bokning att nekas. Ingen bokning sker.
I Amadeus OFFLINE saknas verktyg för spärr av bokning. Saknar vi e-postadress vid bokningstillfället svarar vi direkt med NOPRICE i vår RM*SUR-rad. Denna ersätts med en korrekt RM*SUR då vi hittat eventuell komplettering i PNR under 15 minuter efter att bokningen kommit till oss. Skulle tillståndet kvarstå efter att vi slutat eftersöka komplettering kommer vi att skicka en e-postpåminnelse till bokande kontor inom 3 dagar före resa. Ni skall då komplettera med saknad information, men även boka om den aktuella resan.
Om ni vill ändra e-postadressen för sådan påminnelse hör ni av er till vår support (support@flygtaxi.se).
Vad händer vid ombokning?
Vid avbokning före 24 timmar före avresa kommer ingen biljett att skapas. Vid avbokning inom 24 timmar makuleras biljetten och kan inte användas.
Vid ombokning till ny resa före 24 timmar innan första bokningens avresetid skapas endast biljett för den sist giltiga bokningen.
Vid ombokning under sista 24 timmar före avresa avbokas den första resan och ny biljett skapas. Den gamla kommer att vara makulerad och kommer inte att fungera ombord. Denna situation begränsas alltså till att kunna hända bara i samband med ombokning under de sista 24 timmarna före resa.
Kan bokning fastna och inte komma fram till resenär?
Det kan hända att e-post inte når resenärerna. Vi har noterat att detta beror på att resenärens e-postsystem blockerar dessa e-postmeddelanden. Se till att öppna upp/tillåta mejl från avsändarna noreply@atrain.se och noreply@flygtaxi.se i dessa epostsystem så att dom inte nekas eller fastnar i skräpposthanteringen.
En god idé är alltid att rekommendera att kontrollera skräppost. För er som skriver ut bokningsbekräftelser rekommenderar vi att ni förser dessa med följande exempel på text:
DETTA ÄR INGEN BILJETT. Din Arlanda express-biljett kommer att skickas 24 timmar innan avresan till din e-post. Den innehåller en Aztec-kod som behöver skannas av tågvärden ombord på tåget. Om du inte hittar din biljett i inkorgen, vänligen kontrollera spam och lägg till noreply@atrain.se som godkänd avsändare i din inkorg så säkerställer du att du får vår e-post.
THIS IS NOT A TICKET. Your Arlanda express ticket will be sent to your e-mail 24 hours before departure. It contains an Aztec code that needs to be scanned by a train attendant onboard the train. If you can’t find your ticket in the inbox, please check your spam folder, and add noreply@atrain.se as an approved sender in your mail to ensure you receive our e-mails.
Hur länge kan jag boka Arlanda Express med FOID?
Sista resdag med FOID är 2022-12-31. Vi avvaktar fortfarande att Amadeus Transfer och Cytric kan boka utan att kräva FOID före vi helt fastställer medmonteringen av FOID-bokning.
Bagage
Vid Delad TAXI, respektive FLYGTRANSFER kan varje resenär ha med sig ett handbagage och en normalstor resväska. På Åre FLYGTRANSFER (under vintersäsong) får man även ta med sig ett par skidor i fodral samt en pjäxbag.
Vid Egen TAXI gäller att bagaget skall kunna få plats i en normalstor taxi och inte väga orimligt mycket. Kombibilar kan erbjudas på de flesta orter. En notering i ”Infofältet” underlättar vår planering.
Vid problem med ankommande bagage som innebär försening: Se under ”Väntetid” längre ner.
Barn i Taxi
Bilbarnstol
Om resenären önskar en bilbarnstol i Egen TAXI eller Stor TAXI kan detta bokas på de flesta orter. En tilläggsavgift kan tillkomma (0—200 kr inkl. moms beroende på lokal marknad). För att boka bilbarnstol i Amadeus byter man 1:an som står i mitten av SUR-raden mot en 4:a (mellan slasharna efter A eller D) samt anger barnets ålder i informationsfältet.
>SU X8 FS1 MMXYS1 VTAX/0.00/A/4/YSTAD,GATUADRESS/000-00000/24 MANADER
Om vi svarar NO PRICE i RM*SUR-raden kan detta bero på att bilbarnstol inte kan garanteras på orten. Kantakta vår lokala FTC för ytterligare information.
Vi kan inte erbjuda s.k. babyskydd utan endast bakåtvänd bilbarnstol.
Bälteskudde
Om resenärerna önskar en bälteskudde bör information om detta skrivas in i bokningen. En bälteskudde kostar inget extra.
Trafikförordning (1998:1276) Kapitel 4
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).
Bonusprogram
SAS EuroBonus
För att få bonuspoäng måste resenären först ha registrerat sitt telefonnummer, gärna mobilnummer, och sitt SAS Eurobonusnummer på vår hemsida. Vi lämnar extrapoäng för alla FLYGTAXI- och TÅGTAXI-bokningar där resenärens telefonnummer finns angivet som kontaktnummer. Efterregistrering av Eurobonuspoäng är inte möjlig i vårt system.
SAS Credits
Samarbetet med SAS Credits upphörde att gälla den 1 augusti 2013.Malmö Aviation
Samarbetet med Malmö Aviation har upphört.
Bussbiljetter
Se ”Flygbussar och Länstrafikbolag” nedan.
Debiteringsunderlag
Se ”Kvitto” nedan.
Delad taxi, prissättning
För att kunna erbjuda Delad Flygtaxi till ett attraktivt pris krävs en rimlig beläggning för att kunna samordna resenärerna.
När det gäller resor till och/eller från Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup är resandemönstret sådant att vi endast kan erbjuda det i Amadeus angivna priset i anslutning till reguljära flyg som har ordinarie start- eller landningstid vardagar mellan 06:30 och 19:45.
Vid andra tider kommer resan att debiteras med ett högre belopp. Beloppet varierar beroende på lokal marknadsanpassning, dock maximalt ett belopp som motsvarar Egen Flygtaxi. Aktuellt pris kommer att anges i vår svarsrad (RM*SUR).
Det är INTE tillåtet att ändra upphämtningstiden för en Delad Flygtaxi förutom till Stockholm Arlanda och Bromma Flygplats förutsatt att det görs i samband med bokningstillfället och i god tid.
Direktfakturering kund (Amadeus)
När Ni vill lägga upp en ny kund som vi skall fakturera direkt så räcker det med att Ni lägger in kunduppgifterna i första lämpliga PNR. Uppgifterna läggs då in automatiskt i vårt system. Dels naturligtvis Ert kundnummer på vanlig plats. Dels en AP SUR-rad enligt följande med följande information: N=kundnamn, R=referens (om önskas), A=adress, P=postnummer postadress, ID=kundnummer.
Exempel: >AP SUR N=NISSES KEMTVATT AB,A= TESTVAGEN 2,P=12345 TESTBY,ID=654321
Adressändringar sker på samma sätt.
E-postadress
Se: ”Kvitto” nedan.
Eurobonus
Se: ”Bonusprogram” ovan.
Fakturering kunder (Amadeus)
Se: Direktfakturering, kunder ovan.
Flera adresser vid Egen Flygtaxi (två adresser)(VTAX-2).
På alla orter finns det möjlighet att boka en Egen Flygtaxi som kan hämta på ytterligare en adress. Detta förutsatter att omvägen blir maximalt 5 km och att upphämtningstiden sätts 15 minuter tidigare mot normalt. Priset för extra adress är normalt 150 kr extra (inkl.moms). Avvikelse som inte uppfyller villkoren debiteras extra (22 kr/km + eventuell extra tid).Saknas bokningsrad kan normal bokningsrad för Egen Flygtaxi användas efter korrigering enligt nedan.
* Använd masken för Egen Flygtaxi pa orten som ligger längst bort.
* Lägg till 15 minuter på upphämtningstiden (vid departure).
* Ändra zonsiffran "1" (i position efter d/a) till "2" (detta ändrar kodningen så att rätt produkt bokas).
* Ange "via" + den extra adressen som extra info i bokningraden.
* Eventuellt svarar vi "NOPRICE" pa detta vilket beror på att pris saknas i databasen och måste laggas in manuellt. Bokningen är dock helt ok.
Observera att produkten mest lämpar sig för längre avstånd. Vid kortare avstånd är VTAX-2 oftast ett dyrare alternativ än två Delade Flygtaxi. I Göteborgs kommuner samt angränsande tätorter är produkten olämpligt pga. trafiksituationen med långa körtider. Även här rekommenderar vi Delad Flygtaxi.
Produkten är endast bokningsbar i Amadeus och via vår webbokning med inloggning.
Flera bilar
Se: "Multipla bokningar" nedan.
Flygbussar och Länstrafikbolag.
Förbetalda bussbiljetter i samband med flygresor som är bokade av resebyrå genom FLYGTAXI:s rutiner skall vid biljettvisering
verifieras enligt nedan:
För Flygbussarna som trafikerar Visby (sommartrafik), Sturup, Landvetter, Bromma och Arlanda (utom Västeråslinjen) gäller att Flygbussarna ska ställa ut en SMS-biljett under förutsättning att ett svenskt mobilnummer angetts i bokningsraden. SMS skickas ut varje dag kl 18:00 för alla resor som gäller för morgondagen kl 00:00-23:59. Om man har flera avresedatum i samma bokning/PNR så ska det skickas SMS för respektive avresedag. Observera att det endast skickas ett SMS per avresedag oavsett om det finns flera resor samma dag, i samma bokning, även om det finns flera resor i detta PNR.
Bokningen finns i Flygbussarnas datasystem i 12 månader från bokningsdagen och kan alltså nyttjas valfri dag under
denna tid.
För övriga flygbusslinjer samt bokningsbara lokal- eller länstrafiklinjer gäller att resenären skall uppvisa en resplan
(Itinerary) eller en bokningsbekräftelse utställd av resebyrå eller FLYGTAXI som visar bokad bussträcka i anslutning till
aktuellt flyg. (T.ex. som fax eller e-postutskrift). Bokningen kan endast brukas den bokade resdagen.
FTC = Flygtaxicentral
Telefonnummer till våra lokala transportörer finns i Amadeus under >GGSURTELEFON eller under Priser upptill på sidan, välj sedan aktuell Knutpunkt i rullgardinsmenyn till höger.
GHOST (Amadeus)
För att göra en bokning av marktransport när Air Carrier bokats on-line kan ett PNR med GHOST-flight skapas.
>SS X1 001 C 07NOV ARNGOT GK1/0800 0900/FTAXIMallen för att göra en GHOST-flight hittar du i Amadeus under >GGSURGHOST
Observera att vid GHOST måste (!) aktuellt flightnummer anges i infofältet efter telefonnumret. Annars vet vi inte vilket flyg kunden reser med.
Använd ALDRIG flygplatskoden STO i samband med GHOST. Denna kod är gemensam för de fyra stockholmsflygplatserna och risken är att vi inte vet vilken flygplats kunden skall åka till ellerfrån.
Gruppbokningar (Amadeus)
För gruppbokningar, som ges ett gemensamt företags-/gruppnamn, går det inte att boka Flygtaxi i PNR. Detta pga att systemet inte kan läsa av namnelementen vilket i sin tur skapar namnlösa marktransportbokningar. Problemet kvarstår även om man splittar en gruppbokning. En namnlös Flygtaxi måste namnges manuellt med taxibolaget och eventuella ändringar/avbokningar måste även de göras manuellt då dessa inte går att uppdatera i Amadeus. Vi rekommenderar därför att marktransportbokningar för gruppbokningar görs via Flygtaxis hemsida eller Agentsupport för att undvika problem.
Se även: "Personrelatera marktransporter" nedan.
Hotelladresser
När en bokar taxi till eller från ett hotel är det viktigt att man anger hotellnamnet som adress. De flesta taxiförare vet var hotellen ligger, men vet inte vilken adress som hotellen ligger på. Medan föraren letar efter husnumret så undrar kunden var taxin är.
I Amadeus finns, när det gäller anslutning till ARN, BMA, GOT och MMX, de flesta hotellen upplagda med egna bokningsmasker.
Sökning sker med >GGSURSH+ (Stockholm Hotell plus hotellnamnets första bokstav), >GGSURGH+ respektive >GGSURMH+.
Kammarkollegiet bokning
För att säkerställa att man får rätt priser vid bokning av Kammarkollgiet kunder i Amadeus, behöver vi liksom tidigare ett OSI-segment i bokningen. OSI-segmentet har följande utseende:
OSI YY FT AGREEMENT KAMMARKOLLEGIET
OSI-raden måste läggas in i samband med att bokningsraden för marktransport sänds in (ER/ET). Vid ombokning eller kompletterande av bokning som gäller marktransport måste OSI-raden läggas in på nytt!
Kundens telefonnummer
Se: Telefonnummer, kunder nedan.
Kundfakturering (Amadeus)
Se: Direktfakturering, kunder ovan.
Kvitto vid betalning via resekonto eller kontokort (Amadeus)
Ett debiteringsunderlag (Kvitto) skickas som pdf till den e-postadress som finns angiven i aktuellt Amadeus PNR. Adressen skall anges enligt särskilt format i PNR:et.
>AP SUR EMAIL=NAME.NAME AT COMPANY.XX
”AT” kan valfritt skrivas som @ eller /mellanslag/AT/mellanslag/. (* och ö kan ej längre användas)
Saknas information om e-postadress i bokningen så skickar vi debiteringsunderlag till den adress som finns i kundens profil. Om ni önskar registrera en ”default” e-postadress eller spärra ett kundkonto från debiteringsunderlag så kontakta support@flygtaxi.se
Förarna kan aldrig ge kvitto på resor som debiteras via FLYGTAXI centralt. Taxameterkvittot visar endast den del av kostanden som det lokala taxibolaget lämnar som ersättning och som enligt lag skall registreras i taxametern. Detta nettobelopp är för att täcka förar- och fordonskostnader.
Multipla bokningar
Vi tillfällen när man behöver boka flera taxibilar till samma adress och destination är det viktigt att bokningarna görs för olika resenärer. Taxi kör inte fram flera bilar till samma person. Detta eftersom det oftast beror på misstag vid bokningen. Antingen måste bokningarna göras till olika namn eller så anger man "förnamnet" till Bil ett, Bil två osv. Vi uppskattar även om det totala antalet passagerare anges som information till föraren.
Namnändring (Amadeus)
Efter namnändring fungerar inte avbokningar och ombokningar längre. Boka därför alltid av eventuell marktransport innan namnändringen.
NO PRICE (Amadeus)
En RM*SUR rad med NOPRICE tyder på att produkten inte är prissatt eller att angiven ort (den som står framför kommatecknet i bokningsraden) inte är tolkningsbar. Bokningen skickas ändå till taxibolaget för manuell hantering.
Personrelatera marktransporter (Amadeus)
När man har flera personer i samma Amadeus PNR så kan man personrelatera marktransportbokningen. Det finns dock några begränsningar:
- Det går inte att personrelatera någon ekonomisk information såsom referenser eller dylikt.
- Varje personrelatering skall vara för en resenär. Att skriva exempelvis "/P1-3" fungerar inte.
- Man får som mest ha c:a 20 marktransporter bokade i samma PNR. I annat fall riskerar man att en del bokningar försvinner i kommunikationen
mellan Amadeus och Flygtaxi.
- För att allt ska bli korrekt ser vi helst att man splittar PNR innan man bokar på marktransport.
Reklamationer
För reklamationsärenden gäller att en skriftlig redogörelse av händelsen ska inkomma till oss inom 30 dagar från det att händelsen ägt rum. Ärendet ska innehålla bokningsnummer, er/kundens version av vad som har hänt samt eventuella ersättningsanspråk.
Reklamationer mejlas till reklamation@flygtaxi.se
Resekontodebitering (Amadeus)
Normalt debiteras ju PNR:ets FP-rad men ibland vill en låta debiteringen ske med ett annat resekonto.
Tidigare angav en AP SUR FP= men denna rad är nu ersatt med av RM* FPSUR = osv.
Exempel: >RM* FPSUR = CCDC36148123123123/X1223
RM*SUR-rader (Amadeus)
Vi bekräftar varje bokningar med en RM*SUR-rad och tar bort aktuell rad vid avbokningar. En utebliven RM*SUR-rad kan bero på att vi inte fått bokningen pga. tekniska orsaker. Om orsaken till att bokningen inte nått oss är utanför vår kontroll ersätter vi inte för uppkomna merkostnader. Orsaken till uteblivna svarsrader kan även vara att resenären har dubbla titlar eller att resenärens namn är för långt (summan av namn och adress överskrider ett av Amadeus accepterat värde). Vissa utländska flygbolag tillåter inte att vi uppdaterar deras bokningar. Bokningen kan alltså vara OK trots avsaknad av RM*SUR-rad. En RM*SUR rad som finns kvar tyder på att vi inte fått någon avbokningen. Om det är ett splittat PNR ligger orsaken i detta. (Se även under NO PRICE och Splitt).
Flygtaxi Sverige justerar just nu se fom 1 sept upp samtliga priser . Denna höjning beror på ökade boknings- och systemkostnader. Att ändra prisinformationen i Amadeus är ett omfattande arbete och vi har valt att inte göra denna ändring förran vid kommande prisjustering. Detta innebär att det kan vara en diskrepans mellan informationen på GGSUR-sidorna det korrekta priset som vi svarar med i RM*SUR-raden.
Sabre
För att boka Flygtaxi, flygbussar och arlanda Express i Sabre så behöver man en Red App som kan laddas ner från https://www.sabreredappcentre.sabre.com/apps/Flygtaxi
Quick reference: http://www.flygtaxi.se/filer/sabre/qrg_flygtaxi.pdf
Talking Points & FAQ: http://www.flygtaxi.se/filer/sabre/flygtaxi_talking_points_and_faq.pdf
SAS Eurobonus
Se: ”Bonusprogram” ovan.
Segmentrelatera (Amadeus)
När en har flera flighter till/från samma flygplats (flygplatsgrupp) i ett PNR måste marktransportraden relateras till rätt flyg. Mitt i bokningsraden finns ett D eller A mellan två ”slashar” (Departure resp. Arrival). Genom att komplettera detta D eller A med flightens radnummer (tillsammans mellan ”slasharna”) styrs markransportbokningen till rätt flyg.
SU X8 FS1 MMXYS1 VTAX/0.00/A7/1/YSTAD,GATUADRESS/000-00000/INFO
Ändra inte på siffran som kommer efter nästa ”slash” (/1/) i exemplet ovan. Den styr produktvalet (se även Bilbarnstol eller Rullstolstaxi).
Segmentrelatera betalningsinformation (Amadeus)
Det går inte att segmentrelatera betalningsinformation till en specifik marktransportrad. Man kan exempelvis inte välja att Flygbussar eller Arlanda Express, som finns i samma PNR som en Flygtaxi, ska debiteras på olika sätt. Samma betalningsinformation gäller för samtliga marktransporter i ett och samma PNR.
Splitt (Amadeus)
Vid gruppbokningar måste alltid varje bokning av Flygtaxi eller annan marktransport vara personrelaterad. Detta gäller alltså även om det bara finns en person kvar i PNR:et. I annat fall blir bokningen anonym.
I samband med förändring av uppdatering av RM*SUR-rader i Amadeus har personrelateringen på RM*SUR-rader försvunnit. Detta innebär att samtliga SUR-rader följer med till samtliga PNR då man splittar en bokning. Flygtaxi jobbar tillsammans med Amadeus på att lösa detta så fort som möjligt. De SUR-rader som inte hör till aktuellt PNR kan tas bort om så önskas då detta inte påverkar bokningarna i övrigt.
Spökbokning
Se: ”GHOST” ovan.
Stor taxi (Amadeus)
Generellt kan Flygtaxi, för de orter där Stor taxi är bokningsbart, endast garantera fordon för upp till sex personer. På en del orter kan det finnas bilar för sju eller åtta personer. Bagagemängden begränsas till en volym motsvarande maximalt fyra normalstora resväskor.
På orter som saknar bokningsrader för Stor Taxi kan, under förutsättning att produkten är prissatt enligt adressök på Flygtaxis hemsida, alternativt godkänts av det lokala taxibolaget, bokning ske genom att den s.k. zonsiffran (efter A/ eller D/) i bokningsraden byts från 1 till 7.
Exempel: SU X8 FS1 MMXYS1 VTAX/0.00/A/7/YSTAD,GATUADRESS/000-00000/INFO
Taxameterkvitto
Förarna kan aldrig ge kvitto på resor som debiteras via FLYGTAXI centralt. Taxameterkvittot visar endast den del av kostnaden som det lokala taxibolaget ersätter transportören med (nettokostnad) och som föraren enligt lag är skyldig att slå in i taxametern.
Telefonnummer, kunder
Ett telefonnummer som vi kan nå kunden på måste skrivas in i taxiraden. Ibland måste vi ändra upphämtningstiden vid t ex samåkning eller på grund av andra omständigheter. Hemnummer är rätt vid hämtning på hemadress. Annars mobiltelefonnummer. Resebyråns eller företagets växelnummer fungerar dåligt när taxiföraren inte hittar resenären och måste skynda sig till nästa adress.
Telefonnummer, taxibolagen
Telefonnummer till våra lokala transportörer finns i Amadeus under >GGSURTELEFON eller under Resan upptill på sidan, välj sedan aktuell Knutpunkt i rullgardinsmenyn till höger.
Tips och trix
Linkon: För att begränsa antalet träffar vid sökning av en adress i Linkon, skall adressen förkortas samt ortsnamnet vara med i sökningen! t. ex om man vill söka Storgatan 14 i Örnsköldsvik så kan man söka på "Storg 14, Örn" istället för enbart "Storgatan 14" som kommer att lista alla storgatan 14 i hela Sverige.
Tågtaxi, återköp
Återköp av lokalt avbokad eller reklamerad Tågtaxi skall göras av försäljningsstället. Efter att Flygtaxi godkänt återbetalning skall agenten göra återköpet genom att använda ”Kreditera annan orsak” i Linkonline och återköpa hela beloppet.
Sedan skickar man med Flygtaxis godkännande tillsammans med beställningsbekräftelsen för återköpet i månadsredovisningen till Linkon Redovisning.
Upphämtningstider, ändra (Amadeus)
Det är tillåtet att tidigarelägga upphämtningstiden för Egen och Stor Taxi. Att senarelägga upphämtningstid är inget som rekommenderas men kan, för Egen och Stor Taxi, ske på ”egen risk”. D v s vi friskriver oss från restidsgarantin. För Delad TAXI finns möjlighet att tidigarelägga upphämtningstiden i anslutning till flyg från Stockholm Arlanda förutsatt att det sker i god tid, senast 2 timmar före bokad tid. Sker tidsändringen senare än så förbehåller sig Flygtaxi rätten att vid behov uppgradera produkten till Egen Taxi.
Vid ankomst bevakar vi angivet flygs ankomsttid (se även GHOST ovan). I de fall kunden önskar påbörja taxiresan senare än i anslutning till ankommande flyg måste, förutom att önskad upphämtningstid angetts i bokningen, denna information anges särskilt i infofältet (endast Egen TAXI och Stor TAXI).
Tiderna för Delad TAXI är alltid c:a tider, ±5 minuter beroende på andra samplanerade resenärer.
VTAX-2
Se: ”Flera adresser vid Egen Flygtaxi” ovan.
Väntetid
Vid bagageproblem eller annat problem som innebär försening skall resenären omedelbart kontakta taxibolaget. Om förseningen innebär att samplanering med andra resenärer vid bokad Delad TAXI inte längre är möjlig äger FLYGTAXI rätt att tilläggsdebitera mellanskillnaden mellan Delad TAXI och Egen TAXI. Eventuell väntetid över 10 minuter kan komma att debiteras med 50 kr per påbörjad 10 minuter.
För mer information ring FLYGTAXI agentsupport 08-120 92 000 eller skicka ett mejl till support@flygtaxi.se.